Adresa
Gorkého 867, 530 02 Pardubice
Ředitel
Mgr. Bc. Milan Barták
Počet žáků
230
Počet tříd
9
Počet zaměstnanců
44
Zřizovatel
Statutární město Pardubice
Představení školy
Jsme v Pardubicích od roku 1993 a patříme k nejstarším waldorfským školám v České republice. Sami nepoužíváme nálepku alternativní, spíše se vnímáme jak škola inovativní. Snažíme se probouzet individuální tvůrčí síly dětí, podporovat jejich celkový rozvoj osobnosti v oblasti rozumu, citu a vůle. Vzdělávání je pro nás nejen intelektualizačním, ale především humanizačním procesem. Slepě se nevrháme do digitální džungle. U dětí rozvíjíme takové kvality, aby byly plně kompetentními v práci s novými technologiemi a byly sami tvůrci vlastního života.
Waldorfská pedagogika chce rozvíjet dítě zevnitř. Snažíme se o vnitřní motivaci – vzbudit u dětí zájem, touhu po poznávání světa. To vyžaduje, aby učivo bylo pro děti smysluplné, s konkrétním vztahem ke skutečnosti, aby děti mohly spolupracovat a s pomocí učitele se samy dobíraly poznání, aby předměty nebyly izolované, ale prožívány v souvislostech apod. Nepředkládáme žákům hotové skutečnosti, ale vytváříme poznatky spojené s prožitkem, získáváním dovedností, s postojem a názorem. Neplníme vědra, ale snažíme se zapalovat oheň zájmu a poznání, vychovat ne pozorovatele, ale účastníka a tvůrce.
Zajímavosti
Film o waldorfském školství pro Českou televizi natočil náš absolvent Patrik Ulrich. Dokument ke zhlédnutí zde.
Základní charakteristiky waldorfské pedagogiky
- přístup k dítěti s respektováním vývojových fází dítěte z pohledu vývojové psychologie.
- koncentrované vyučování v epochách, které umožňuje probrat látku mnohem intenzivněji, ponořit se do tématu, prožívat ho po určitou dobu a pochopit tak jeho podstatu a souvislosti.
- výuka je prodchnuta uměleckými, pohybovými a praktickými činnostmi, škola žije a dýchá.
- děti nejsou známkovány, vysvědčení dostanou ve formě slovního hodnocení, které je hlubokou úvahou nad dítětem, které učitel celý rok vedl, o vývoji jeho schopností a předpokladech k další práci. Hodnocení je zaměřeno na individuální pokrok žáka, ne na jeho srovnání s jakousi hypotetickou laťkou
- princip jednoho třídního učitele od 1. třídy, který pečuje o rozvoj osobnosti dítěte
Jaký ohlas mají myšlenky waldorfské pedagogiky ?
To, jak waldorfská pedagogika odpovídá potřebám moderní společnosti, je vidět na nárůstu těchto škol. Ve světě jsou nejrozšířenějším typem alternativních škol, v 52 státech světa jich dnes pracuje kolem 845. Od roku 1919, kdy vznikla první takováto škola, si waldorfská pedagogika díky svému celostnímu pojetí získala obecné uznání a zejména v poslední době probíhá velký rozmach – za posledních třicet let vzrostl počet těchto škol desetkrát, za posledních deset let se zvýšil o 60%.
V České republice se waldorfské školství začalo rozvíjet prakticky ihned po uvolnění poměrů – ve školním roce 1990/91 byla zahájena výuka v první takovéto třídě. Dnes je zde deset základních škol (Praha 5, Příbram, Semily, České Budějovice, Ostrava, Brno, Pardubice, Písek, waldorfské třídy v Praze 6 a v Olomouci), tři školy střední (Příbram, Praha 4, Ostrava) a jedna škola speciální (Praha 4). Vznik dalších waldorfských škol se připravuje v Rožnově pod Radhoštěm, Liberci, Mladé Boleslavi a v Šumperku.
Další informace o waldorfské pedagogice můžete zjistit na http://www.iwaldorf.cz.
Včely na školní zahradě?
Farmářský trh ve škole?
Divadlo a škola?
Obědvat se svým prvňáčkem?
Od zrna ke chlebu?
Čas sít, čas sklízet - žně
Mlátíme, mlátíme, ..... obilí
Chleba ze školní pece?
Aktivity
Bezpečné a zdravé potraviny
Kupředu, vpřed
Divadlo žije!!!
Projektové divadlo v 8. či 9. třídě. Bylo nás pět, šest, sedm?
Projekty
Od zrna ke chlebu
Chleba ze školní pece
Včela na školní zahradě
Farmářské trhy ve škole
Mlátíme, mlátíme, .... obilí
Když deváťák vaří, dobře se mu daří
Související projekty
Společná online aplikace pro zápis do MŠ a ZŠ
Výměna zkušeností mezi pedagogy a tvorba příkladů dobré praxe
2016
Co o nás říkají studenti
Co říkají absolventi naší pardubické školy můžete slyšet a vidět např. v dokumentu České televize. Dokument vznikl kromě jiných za podpory Statutárního města Pardubice a Pardubického kraje, jeho autorem je rovněž náš absolvent Patrik Ulrich.
Co říkají rodiče
Rodiče byli přirozenou součastí zapojení se do projektu Skutečně zdravé školy. Psal se rok 2015 a škola byla vybrána jako jedna z 15ti pilotních. Co o nás tenkrát řekla jedna z maminek?
Chceme být Skutečně zdravou školou. A myslíme to vážně!
Jako waldorfská škola máme obrovskou výhodu oproti školám klasickým. Vlastně výhody dvě. První je, že SZŠ svou komplexností naprosto přirozeně zapadá do waldorfského vzdělávání, a proto jsme mnohá kritéria naplňovali ještě před účastí v programu. Druhou výhodou je zapojení rodičů do chodu školy. Škola úzce spolupracuje se Spolkem rodičů pro podporu waldorfské pedagogiky v Pardubicích o.s. (Jedná se o dobrovolnou nevládní nevýdělečnou a nepolitickou organizaci sdružující fyzické a právnické osoby.) Naše škola obecně klade důraz na intenzivní spolupráci školy a rodiny. Děje se tak prostřednictvím osobních setkání učitele, rodiče a posléze žáka při konzultacích, ale především při společných akcích v průběhu roku. To znamená, že úzké spojení se Spolkem rodičů je pro naši školu klíčové i v případě podpory plnění kritérií Skutečně zdravé školy. Akční skupina školy se tedy spojila se spolkovým Kruhem Skutečně zdravá škola a tento tým nyní pracuje na krocích, které jsme si odsouhlasili.
Naše škola byla už součástí loňského pilotního běhu, tudíž jsme začali řešit aktivity, které jsme v té době byli schopni splnit i přes pracovní vytížení všech zúčastněných. Mám-li být upřímná, měla jsem tehdy mírné obavy, jak vlastní plnění kritérií půjde dál a zda se nám bronzový certifikát vůbec kdy podaří získat. Ano, nepřispívaly tomu ani okolnosti jako velké sestěhování celé školy do upravených stávajících prostor ani další pracovní povinnosti. S nástupem nového školního roku a především jeho druhé poloviny ale musím říct, že jsem jako rodič nadšená, jak velká podpora a ochota řešit úkoly vzešla ze strany našeho vedení. Myslím, že velkou měrou k tomu přispěla i říjnová konference SZŠ, která zapůsobila velmi motivačně!
A díky tomu všemu a také díky získání dalších klíčových rodičů do našeho Kruhu se aktivity opravdu rozhýbaly!
Ochutnávka školního jídla pro rodiče se ještě v loňském roce jevila jako velký problém... Tento rok už bylo vše jinak a ochutnávkové odpoledne proběhlo v rámci Jarního setkání 28. dubna. Finančně na ni přispěl částkou právě Spolek rodičů. Naše paní kuchařky, Šárka a Renata, připravily na odpoledne čočkový hrnec z velké zelené čočky, brambor, cibule, sladkého curry a citrónové a pomerančové šťávy. Ohřátí jídla a jeho vydávání pak měla kompletně v režii paní Renata, kterou mnozí rodiče potkali úplně poprvé. (Šárka se bohužel musela omluvit z důvodu nemoci dítěte). A byl to obrovský úspěch!
Dvě maminky připravily také skutečně zdravé pomazánky, které se podávaly na výborném žitno-pšeničném kváskovém chlebu z Naší dobré pekárny. A abychom zaplnili společný stůl hojnosti, naši rodiče byli, jako již tradičně, požádáni o slané a sladké dobroty. Podívejte se na přiložené fotografie, myslím, že mluví za vše...:) Moc hezké to bylo, moc dobré to bylo a moc toho nezbylo...:)
A když mluvím o té podpoře. Vedení školy také schválilo a podpořilo školení pro paní kuchařky, které se konalo hned za dva dny po Jarním setkání, v sobotu 30. dubna v naší školní kuchyni. Ale o tom zase jindy...
Už ted je jasné, že bronzový certifikát získáme. Ne hned, ale až budeme mít opravdovou jistotu, že vše funguje. Nebude to za měsíc, ani za dva, až příští školní rok, ale o to větší radost a zadostiučinění budeme mít, protože budeme vědět, že jsme pro to udělali maximum!
Hanka Murphy, rodič