Adresa
Dražkovice 146, 533 33 Pardubice
Ředitel
Marie Dostálová
Počet žáků
38
Počet tříd
2
Počet zaměstnanců
7
Zřizovatel
Statutární město Pardubice
Představení školy
Mateřská škola sídlí v klidné části obce Dražkovice, ve dvoupatrové budově. Jsme škola rodinného typu a tento rodinný charakter se snažíme co nejvíce využívat k individuálnímu přístupu ke každému dítěti. Také se podobáme rodině po technické stránce – sami si vaříme, pereme a žehlíme.
Mateřská škola je dvoutřídní, což plně koresponduje s naší představou vhodného a přirozeného života dětí. Jedna třída je smíšená, navštěvují jí děti ve věku 4-7 let a její kapacita je 26 dětí. Druhá třída je především pro děti, které do MŠ přicházejí poprvé, jejich věk je tedy mezi 2-4 rokem věku, kapacita této třídy je 12 dětí.
Kolem celé budovy je velká zahrada, kterou připravujeme na celkovou rekonstrukci, aby ji mohly děti během pobytu venku plnohodnotně využívat nejen ke sportování, ale i k volným a námětovým hrám.
V blízkosti školy je fotbalové hřiště, které je příležitostně využíváno při různých sportovních aktivitách. Další blízké okolí mateřské školy tvoří rodinné domy, které jsou z jedné strany obklopeny poli, takže jsme z dosahu silničního provozu, a to je při vycházkách velmi pozitivní.
Stravování dětí je v naší mateřské škole jednotné a jídlo je podáváno třikrát denně. Vedoucí školní jídelny vyhodnocuje jídelníček z pohledu spotřebního koše, nutričních hodnot, skladby a pestrosti. Sleduje dodržování intervalů mezi jídly, množství, kvalitu, teplotu a další závazné ukazatele.
Dětem je poskytována:
- plnohodnotná strava
- v průběhu celého dne je zajištěn pitný režim
- mezi jídly jsou dodržovány intervaly tří hodin
- děti do jídla nenutíme, ale snažíme se je vhodným a nenásilným způsobem vést k návyku zdravého stravování a postupnému ochutnávání nových potravin
- děti jsou u nás vedeny ke zdravému životnímu stylu
Zajímavosti
Pokud chceme, aby dítě získalo v mateřské škole chuť do učení, máme-li podpořit jeho touhu poznávat a učit se, mělo by být učení především hrou. Dítě by mělo být zaujato učením tak, aby mělo potřebu se k němu vracet, pokračovat v započaté činnosti, rozvíjet ji a obohacovat.
V třídních programech máme zapracované prvky "Zdravé mateřské školy" a prvky programu "Začít spolu".
Program „Začít spolu“ jsme zapracovali do ŠVP proto, že se ztotožňujeme s jeho východisky a teorií. Pomáháme tím připravovat děti tak, aby:
- se v budoucnu aktivně zajímaly o učení
- se uměly učit efektivně
- je učení bavilo a nebylo pro ně spojeno s nadměrným stresem
- docházelo k rozvoji postojů, znalostí a dovedností životně důležitých pro člověka
Předškolní vzdělávání v naší mateřské škole probíhá v tzv. centrech aktivit. Podstatou těchto center je:
- že se děti učí tím, že si hrají a pracují s různými pomůckami, hračkami a materiály, které jsou uloženy v každém centru
- že se děti učí od sebe navzájem, nápodobou a pozorováním – tedy přirozeně
- že děti mohou spolu přirozeně komunikovat, řešit problémy, rozhodovat se, učit se chápat, procvičovat se v jednotlivých oblastech
- že se děti mezi sebou učí akceptovat rozdíly
- že jsou postavena zcela jasná pravidla
Hracích koutků (center) je celkem třináct:
- tvoření
- dovednost
- logika
- společenské hry
- kadeřnictví
- škola
- stavitelství
- kuchyňka
- knihovna
- umění
- lego
- kutilství
- domeček
Centra se mohou měnit podle nápadu, využití, nakoupených či vyrobených pomůcek apod. Děti se do těchto center rozdělují obvykle již při příchodu do MŠ, vyberou si centrum, do kterého chtějí jít, a to tak, aby se během týdne vystřídaly u všech připravených aktivit.