Adresa
Bulharská 119, 530 03 Pardubice
Ředitel
Lenka Vratišovská
Počet žáků
75
Počet tříd
3
Počet zaměstnanců
11
Zřizovatel
Statutární město Pardubice
Představení školy
Mateřská škola Koníček je, ač uprostřed města, umístěna v krásném přírodním prostředí. Obýváme historickou budovu na břehu Matičního jezera, u které je prostorná stinná zahrada s bazénem. Prioritou zkušeného pedagogického sboru je pozvolná příprava Vašeho dítěte pro jeho další životní i vzdělávací cestu. Zaměření školy vede děti ke zdravému patriotismu - lásce k rodnému městu. Mimo běžná témata seznamujeme děti s historickým jádrem Pardubic, pověstmi i současným děním okolo nás.
Pracujeme podle školního vzdělávacího programu: Jak být Pardubákem v Pardubicích
Zajímavosti
Názvy tříd a rozdělení dětí
Jednotlivé třídy jsou pojmenovány se zřetelem k věku dětí a jejich názvy se odrážejí v interiéru těchto tříd. Podle možností a
s akcentem na estetično jsou vybavovány třídy i veřejné prostory školy tak, aby jako mozaika zapadaly do celkové koncepce školy „Jak být Pardubákem v Pardubicích“.
Všechny třídy jsou k 1.9. naplňovány podle aktuálního věku dětí - po ukončení přijímacího řízení. Třídní kolektiv se tedy může měnit příchodem či odchodem dětí vyššího věku.
1. třída- ZVÍŘÁTKOVÁ - 25 dětí ve věku 2,5 - 3,5 roku
Věk 2,5 - 3,5 roku je možné nazvat obdobím napodobování. Obtížná pojmenování známých živočichů jsou nahrazována zjednodušenou nápodobou jejich hlasů. Dítě v tomto věku citově prožívá především radost ze slovní hry, odtud název třídy - Zvířátková.
Charakteristika třídy
Zvířátkovou třídu navštěvuje 25 dětí ve věku 2,5 – 3,5 roku. Vždy několik dětí k 1.9. ještě nedovrší věk tří let, proto tyto děti mají nepravidelnou docházku a jsou v adaptaci podstatně delší dobu. Tyto děti mají zcela individuální vzdělávací nabídku. U většiny dětí se postupně dobře vyvíjí primární spolupráce. Do jazykových aktivit se tyto děti zapojují nadšeně, ale výsledky, vzhledem k věku dětí, jsou malé. Především v této třídě je dbáno na sebeobsluhu dětí a získání primárních hygienických i společenských návyků.
2. třída - POHÁDKOVÁ - 25 dětí ve věku 3,5 - 5 let
Proč Pohádková třída? U dětí tohoto věku se právě pohádka stává středem jejich zájmu. Předkládá jim zjednodušený a dobře pochopitelný obraz světa a základních lidských vztahů - dobro vítězí a zlo je poraženo. Charakteristika postav je jednoznačná a děti se do hrdinů lehce vciťují a příběh intenzivně prožívají.
Charakteristika třídy
V této třídě je umístěno 25 dětí ve věku 3,5 – 5 let. Některé děti mohou i z této třídy nastoupit do ZŠ, většinou však to jsou děti narozené až v srpnu a rodiče již na začátku školního roku předběžně oznámí, že počítají s odkladem školní docházky. Přesto je s nimi celoročně individuálně pracováno jako s předškoláky. V šatně jim je vyhrazena nástěnka na pracovní listy a po domluvě s rodiči se účastní všech akcí pro předškolní děti.
V této třídě děti většinou ve všech oblastech dosahují výsledků úměrných věku, problémovou oblastí je logopedie. Část dětí již navštěvuje klinického logopeda. Nejoblíbenější bývá výtvarná činnost, která je ve svých výstupech nadprůměrná.
3. třída- PÍSMENKOVÁ - 27 dětí ve věku 5 - 7 let
Z písmenek se složí slova, ze slov věty a z vět celý svět. Písmenka nás obklopují všude a děti těsně předškolního věku chtějí všemu rozumět - tolik k naplnění názvu třídy předškoláků. Specifikem Písmenkové třídy je její rozvržení místností, které nabízí množství netradičních forem práce, ale především přirozeně vede děti k samostatnosti (tělocvična, počítačová pracovna, herna, výtvarný koutek, koutek k individuálním hrám, prostor třídy).
Charakteristika třídy
Třída většinou bývá složena z čistě předškolních dětí, z nichž je vždy několik s odkladem školní docházky. Zdravotní stav bývá dobrý, ale začínají se projevovat ve zvýšené míře různé alergie. Již několik let po sobě má třída jako celek výraznější problémy v oblasti logopedie, naopak v oblasti manuální zručnosti jsou děti na vyšší úrovni. Vzájemné vztahy dětí bývají zpravidla velmi dobré.
Uspořádání dne v Mateřské škole Koníček
Je volné - má především výchovný význam. Závazný je jen čas podávání hlavního jídla a dodržování minimálního času pro pobyt venku a odpočinek dětí.
Příchod dětí do MŠ je pro 1. a 2. třídu zpravidla do 8,30 hod., pro 3. třídu do 8,00 hodin.
Odchod po obědě je pro 1. a 2. tř. od 12,15 hod., pro 3. tř. od 12,30 hod.
Odchod odpoledne pro 1. a 2. tř. nejdříve od 14,45 a pro 3. tř. od 14,30 hodin.
Od příchodu dítěte do MŠ probíhají tyto činnosti:
- HRY: Jsou spontánní, vycházejí ze zájmů a potřeb dětí
- JAZYKOVÁ CHVILKA
- CVIČENÍ
- PŘESNÍDÁVKA: Od 8,00 do 9,00 hodin, dle aktuální situace ve třídě.
- ŘÍZENÉ ČINNOSTI: Mohou být individuální, skupinové či kolektivní.
- POBYT VENKU: S odchodem od 9,30 do 10.00 - podle tříd, ročního období a aktuálního počasí. V letních měsících většinu činností přenášíme na školní zahradu.
- OBĚD: 1. třída - 11.30 hodin, 2. třída - 11.45 hodin, 3. třída - 12,00 hodin.
- ODPOLEDNÍ ODPOČINEK: Po obědě, kdy je respektována individuální potřeba dětí.
- SVAČINA: Po spánku a hygieně.
- HRY A ZÁJMOVÉ ČINNOSTI: Do rozchodu dětí domů. Dětem je předkládána pestrá nabídka.
PITNÝ REŽIM PO CELÝ DEN POBYTU DĚTÍ V MŠ
Fotogalerie
Aktivity
Přehled další vzdělávací nabídky, která je začleněna (pro nejstarší věkovou skupinu) do běžného života školy.
- Hra na zobcovou flétnu
- Rytmika
- Lego Dacta
- Výuka anglického jazyka – dle zájmu rodičů
- Keramika
- Počítače
- Plavání – dle zájmu rodičů
- Jóga
- Overbally
- Grafomotorika
- Ekologie
Projekty
Samostatné dlouhodobé projekty MŠ Koníček
Mensa NTC learning
Jde o systém učení dětského mozku za pomoci cvičení, které mají vědecký základ v průkaznosti zvýšení efektivity využívání mozkové kapacity v dětském věku. Tyto výzkumy mimo jiné poukazují na fakt, že dětský mozek zakládá 75% všech neuronových synapsí do věku 7 let. Metoda Mensa NTC systém učení kombinuje 3 základní okruhy technik: motorická cvičení, učení symbolů a procvičování pozornosti a logického myšlení. Nejedná se tedy o zvýšení inteligence, která je do značné míry vrozená, ale o zvyšování využitelné kapacity mozku dětí.
Těšíme se do školy
Obsahem tohoto integrovaného projektu je soubor nadstavbové i nadstandardní výchovné činnosti, která je začleněna do běžného života školy: hra na zobcovou flétnu, rytmika, Lego Dacta a výuka angličtiny. Tyto aktivity tvoří součást promyšlené přípravy dítěte pro jeho další vzdělávání. V jednom dni v týdnu je členěna výuka na vyučovací jednotky, které svým obsahem kladou na dítě zvýšené nároky. Je-li to možné, obsah výuky odpovídá probíranému integrovanému bloku. Všechny tyto aktivity jsou provozovány na odborné úrovni. Těchto aktivit se mohou účastnit pouze děti třetího ročníku. Rodiče na úvodní schůzce podepisují informovaný souhlas s těmito aktivitami svých dětí. V případě nezájmu bude dítěti nabídnuta náhradní činnost.
Multikulturní týdny: Cestujeme světadíly
Cílem projektu je, aby si děti už v tomto útlém věku uvědomily jak nesmírně pestrý a mnohotvárný je život okolo nás. Děti tím vedeme k úctě ve všech jeho proměnách.
Tyto dva netradiční týdny by měly být pro děti především plné prožitků a zážitků. Nové poznatky jsou až druhotným efektem, přesto cenným.
Velmi důležitou složkou je spolupráce s kuchyní. Na jídelníčku těchto týdnů se objevují typická jídla probíraných regionů.
Do akce jsou zapojeni i rodiče převleky svých dětí či zapůjčením předmětů z cest.
Týden dětské radosti
Tento projekt je připraven jako neformální oslava svátku Mezinárodního dne dětí.
Hlavním cílem je dětská radost, uvolnění, změna oproti zaběhnutému. Děti zpívají, tančí, oslavují a obdarovávají se.
Podle možností jsou do tohoto týdne naplánovány velké akce, kterých se zpravidla účastní celá škola.
V rámci interpersonální oblasti podporujeme prohlubování vzájemných kamarádských vztahů, děti se též učí soužití s různě věkově odlišnými kamarády z celé mateřské školy a blíže poznávají i ostatní učitelky.
Materiálně bývá zpravidla tento projekt zajištěn příspěvkem od Městského obvodu části 1 v Pardubicích, o který každoročně žádá ředitelka školy. Poskytnuté peníze jsou čerpány na drobné dárečky a občerstvení při akcích.
Do projektu se zapojila i kuchyň. Děti samy v předstihu hlasují o hlavních jídlech tohoto týdne – možnost výběru mají vždy ze 3 jídel.