04. 7. 2025 / 13:00
OŠKS
Celkem 125 mateřských, základních a středních škol z Pardubického kraje se aktivně zapojilo do Celoroční hry vzdělávacího programu Recyklohraní aneb Ukliďme si svět. V krajském srovnání se nejlépe dařilo Základní škole Ronov nad Doubravou (okres Chrudim), která uspěla i v rámci celé ČR, když získala třetí místo. Cílem soutěže je motivovat pedagogy a žáky k aktivnímu zájmu o životní prostředí a jeho ochranu.
Druhé místo v již čtvrtém ročníku Celoroční hry obsadila Základní škola Pardubice-Polabiny, Družstevní 305 a bronz si odnáší Mateřská škola Běstvina (okres Chrudim).
Body Recyklohraní rozdávalo po celý rok mimo jiné za plnění tematických úkolů, které byly zaměřeny třeba na odpovědnou spotřebu a omezení plýtvání nebo na důležitost stromů pro klima naší planety. Žáci a studenti si tak mohli stromy představit jako superhrdiny s různými super schopnostmi, a tím si připomenout jejich pozitivní vliv na životní prostředí. V řadě škol a školek dokonce strom či keř společně vysadili.
Další body děti získávaly za aktivní zapojení do úklidových prací v přírodě, za sběr nepotřebného elektra, starých baterií a mobilů, ale především za průběžnou práci v Celoročním cíli s ekologickou tematikou. V celorepublikovém měřítku získalo body za některou z těchto aktivit téměř 1 600 škol.
Odměnou v regionech je příspěvek na exkurze
Nejúspěšnějších 400 škol v celorepublikovém srovnání bylo odměněno diplomy a poukázkami do nákupního řetězce v celkové hodnotě přes 500 tisíc korun. Prvním třem nejaktivnějším školám v každém kraji pak Recyklohraní přispívá částkou ve výši až 5 tisíc korun na exkurzi zaměřenou na udržitelné spotřebitelské chování.
Školy tak mohou zajet například do recyklačních provozů, do kompostáren, bioplynových stanic, na sběrné dvory či na dotřiďovací linky na obaly, do úpraven a čistíren vody nebo na ekofarmy. Jen v tomto školním roce se díky Recyklohraní vydalo z lavic do reálného provozu 1733 dětí, z toho 68 právě z Pardubického kraje.
„Regionální aktivity hrají v environmentálním vzdělávání klíčovou roli – propojují celostní témata s konkrétními místními souvislostmi, motivují k odpovědnému chování a posilují vztah dětí k místu, kde žijí. Díky nim se environmentální výchova nestává abstraktní teorií, ale živou a praktickou součástí každodenního života," upozorňuje Hana Ansorgová, ředitelka Recyklohraní.
Klimatická změna jako hlavní téma
Největší bodové ohodnocení mohly školy získat za systematickou a průběžnou práci v rámci Celoročního cíle školy s ekologickou tematikou.
„Jedním z aktuálních témat v environmentální oblasti je klimatická změna a způsoby, jak na ni reagovat a přizpůsobit se jí. Proto jsme kladli na tuto problematiku v uplynulém roce velký důraz a motivovali jsme školy, aby se nebály se žáky toto téma otevírat," zdůrazňuje Hana Ansorgová a dodává: „Pedagogům jsme nabízeli celou řadu podkladů od webinářů a tematických úkolů s nabídkou aktivit a pracovních listů pro děti všech věkových skupin, až po zapojení do Celoročního cíle právě v oblasti klimatické změny."