14. 2. 2025 / 08:00
OŠKS, P. Dvořáčková
V úterý 12. února 2025 se v srdci Pardubic, ve společenském sále pardubické radnice, uskutečnilo první z pravidelných setkání vedoucích vychovatelek školních družin z oblasti Pardubic. Tento neformální, ale velmi inspirativní den přinesl novou energii a spoustu nápadů do světa školních družin, které jsou pro mnoho dětí nejen místem, kde tráví volný čas po škole, ale také prostředím pro učení, zábavu a přátelství.
Setkání, pořádané odborem školství Magistrátu města Pardubice, nabídlo prostor pro výměnu zkušeností a řešení aktuálních výzev, které vedoucí školních družin čelí. Hlavními tématy byly například integrace dětí s odlišným mateřským jazykem, podpora nadaných dětí, ale také zajištění dostatečné péče pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Vychovatelky se shodly, že častým problémem je nedostatek asistentů, kteří by těmto dětem pomohli právě ve školní družině, kde mají v současnosti většinou podporu pouze během dopolední výuky.
Diskuse se nezastavila jen u vážných témat. Hovořilo se také o praktických věcech, které každodenně ovlivňují chod družin – například o podmínkách, které mají vychovatelky k dispozici. Vzhledem k velkému počtu dětí ve školách není možné mít samostatná oddělení a herny, což omezuje možnosti pro kreativní a pestrý program, který by děti mohl skutečně zaujmout.
Velkou novinkou, která byla na setkání představena, byl systém BELLHop. Tento chytrý bezpečnostní nástroj usnadňuje vyzvedávání dětí ze školních družin a uchovává všechny důležité události. Pomáhá nejen zjednodušit každodenní chod, ale i zvýšit bezpečnost a přehlednost. Vyškolené vychovatelky, které systém již používají, nabídly ostatním cenné zkušenosti a tipy.
Setkání se také stalo příležitostí k tomu, aby se vzájemně sdílely nápady na semináře, workshopy, výlety a další akce pro děti, které jsou nezbytnou součástí života ve školních družinách. Diskutovalo se i o spolupráci s různými zájmovými kroužky a o tom, jak děti propojit s bohatým nabídkou aktivit, které je mohou rozvíjet mimo školní lavice.
Toto setkání nejen že přineslo mnoho praktických nápadů a inspirace, ale ukázalo i důležitost propojení a pravidelných setkávání, která budou pokračovat i v budoucnu. Vedoucí školních družin tak mají možnost sdílet své zkušenosti, inspirovat se a společně hledat cesty, jak zlepšit každodenní život dětí v jejich péči.
Ačkoliv školní družiny často zůstávají ve stínu samotného školního vyučování, jejich role je neocenitelná. Právě v těchto prostorách vznikají přátelství, kreativita a důležité životní dovednosti, které formují budoucnost dětí. Pravidelná setkání vedoucích vychovatelek ukazují, že i tyto „mimoškolní“ aktivity mají svůj hluboký smysl a význam.