31. 7. 2023 / 09:17
MŠ K Polabinám, OŠKS
Již od roku 2015 se mateřská škola zabývá podporou sociálního a emočního vývoje dětí předškolního věku. Postupem času se stala součástí sítě center kolegiální podpory metodiky „Dobrý začátek“ s cílem předávat teoretické a praktické zkušenosti pedagogům mateřských škol v našem kraji a nejen to.
Mateřská škola Pardubice, K Polabinám 626 spolupracuje již od roku 2015 s neziskovou organizací Schola Empirica. Už tehdy se tak zapojila do jednoho z prvních projektů zaměřených na podporu sociálního a emočního vývoje dětí předškolního věku, v jehož rámci se diskutovala podoba ucelené metodiky pro české prostředí. „Měli jsme nejenom možnost pracovat na svém vlastním profesním rozvoji a prohloubit dovednosti v tématech řešení konfliktů, snižování agresivního chování, navazování kontaktů, poznávání pocitů a emocí a dalších aspektů socio-emočního vývoje dětí, ale také jsme svými zkušenostmi z každodenní praxe a ověřováním daných principů při práci s dětmi přispěli k počátkům šíření metodiky v ČR,“ informovala ředitelka mateřské školy Miloslava Mňuková. V témže roce byla oficiálně představena adaptace vědecky ověřených programů Incredible Years (USA) a Amser Caleb (UK) pro české prostředí pod názvem „DOBRÝ ZAČÁTEK”.
Rokem 2018 se tak mateřská škola stala součástí sítě 12 center kolegiální podpory v metodice Dobrý začátek s cílem předávat jak teoretické, tak praktické znalosti z této metodiky dalším pedagogům MŠ v našem kraji, přitom se během pravidelných rozvojových setkávání mateřské škole podařilo zapojit také do další spolupráce.
V rámci zavádění metodiky Dobrý začátek v ČR vznikla, právě i díky praktikujícím pedagogům a jejich zkušenostem, řada originálních materiálů a pomůcek. „Stejně tak si i naše mateřská škola vytvořila v souladu s metodikou vlastní materiály, pomůcky a postupy, které pomáhají pedagogům rozvíjet sociální dovednosti dětí. Z praxe již víme, že strategie a postupy metodiky účinně pomáhají v běžném fungování a režimu třídy, i v nelehkých výchovných situacích“, dodala ředitelka.
Metodika přináší konkrétní způsoby práce v oblasti podpory sociálních a emočních kompetencí dětí předškolního věku, vychází z rámcového vzdělávacího programu a je přitom kompatibilní s dalšími školními vzdělávacími programy. Učitelky v mateřské škole se s pomocí této metodiky snaží zamezit různým problémům s chováním vhodnou motivací dětí, ukazují jim správné možnosti řešení jednotlivých situací s maňáskem Albertem a jeho kamarády. „Vytváříme dětem pozitivní základy k budoucímu úspěchu v životě a podporujeme jejich rozhodování. Na všech třídách jsou děti vedeny v pozitivním duchu k dodržování rituálů. Nespornou výhodou metodiky Dobrý začátek je její nenáročnost, která umožňuje plynulé a okamžité uvedení do praxe a její ověřená vysoká míra účinnosti“, zhodnotila práci s metodikou ředitelka školy.